Detalii Post

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Interviu aparut in Revista Biz, 10 noiembrie 2014, autor Loredana Sandulescu: www.revistabiz.ro/in-parteneriat-cu-artele

Sponsorizarea nu este o donatie, este o afacere. Pornind de la aceasta premisa, dar si ca urmare a sesizarii unei nevoi din partea sectorului cultural in servicii de sponsorizare, dar si a unei lipse din partea companiilor intr-o abordare pe termen lung a acestui domeniu, Anca Dragoi a fondat Parteneriat pentru Arte.

Proiectul a fost lansat in ianuarie 2014, in urma castigarii unui concurs de planuri de afaceri (Crestem talente), dedicat industriilor creative, si in prezent, functioneaza in Bucuresti ca un birou de consultanta care pune la dispozitia companiilor din Romania un instrument de referinta pentru domeniul cultural si competente in dezvoltare, implementare si evaluare de campanii de sponsorizare a artelor.

Pentru inceput, s-a concentrat pe doua directii: strangere de fonduri pentru organizatii culturale, respectiv consultanta pentru companiile private care decid sa investeasca in acest domeniu, iar in toamna acestui an, a lansat un pachet de servicii de consultanta in sponsorizare culturala care include atat consultanta pentru sponsorizarile care pornesc de la zero (proiecte noi), cat si pentru sponsorizarile deja lansate, unde putem face o diagnoza a parteneriatului si, daca este cazul, putem propune solutii de optimizare a acestuia.

anca dragoi_Credit Adi Bulboaca

Ati avut un model dupa care v-ati inspirat?

Cand un serviciu sau o profesie nu exista, nu-ti ramane decat sa le inventezi. In Romania, de cele mai multe ori, profesionistii se raporteaza la practicile deja sedimentate in democratii si pe piete mai dezvoltate. A fost si cazul nostru, iar inspiratia a venit dintr-o serie de modele dezvoltate in Statele Unite ale Americii, Noua Zeelanda, Australia, Marea Britanie, tari care au reusit ca prin agentii de sponsorship sa dezvolte relatii consistente dintre mediul de afaceri si zona artelor. Dincolo de acestea, au functionat ca repere acele fundatii care acopera zona de interferenta intre business si arte prin parteneriate creative strategice: e.g Arts and Business in Marea Britanie sau Partnership Movement in SUA si altele.

Pe langa aceste modele care vin mai degraba pe filiera online, sau din carti de specialitate, am avut sansa sa ma formez ca specialist in fundraising si sponsorizare culturala in echipa Festivalului International de Film Transivalnia ceea ce mi-a asigurat know how-ul in acest domeniu si mi-a dat suficienta incredere sa initiez un astfel de demers.

Ce proiecte ati derulat de la lansare pana in prezent si cu ce rezultate?

In scurt timp de la lansare, ni s-au alaturat proiecte culturale de prestigiu care provin din domenii artistice diferite. In cinematografie, am colaborat cu Gala Premiilor Gopo (eveniment de referinta pentru cinematografia nationala care recompenseaza pe cei mai buni dintre cei mai buni), Festivalul International de Film Transilvania ajuns la a 13-a editie si cu o audienta de peste 100.000 spectatori dintre care 63.000 de platitori de bilet si Festivalul International de scurt si mediu metraj NexT pentru care ne-am propus sa strangem bani pentru sectiunea de cinema dedicata copiilor- NexT Kids. Momentan, suntem angrenati in lansarea campaniei filmului Barbati misto (productia irlandeza The Stag) pentru care am cooptat trei parteneri corporate.

Domeniul arhitecturii si design-ului a fost reprezentat de Asociatia Zeppelin cu care am derulat o colaborare pentru expozitia dedicata orasului viitorului- Connected. Things about the future, cities and people care este deschisa publicului la Muzeul National de Arta Contemporana pana in 12 noiembrie a.c.

Un alt partener de calibru este Festivalul International de Muzica de Camera SoNoRo cu proiectele sale satelit SoNoRo Conac, SoNoRo Interferente care anul acesta se va derula intre 31 octombrie si 17 noiembrie in Bucuresti, Iasi si Cluj-Napoca si care, reuseste, de la o editie la alta sa aduca muzica clasica aproape de publicul larg intr-o maniera prietenoasa si deschisa.

Alte proiecte derulate sau in curs vizeaza artele vizuale (Galeria de arta contemporana Aiurart), fenomenul culturii urbane (proiectul editorial si publicatia Sub25) sau gastronomia intr-un context regional al culturii prin Transilvanian Brunch din Sibiu.

In termeni de rezultate, nu numai sponsorizarea culturala este o miza pe termen lung, dar si serviciul in sine are nevoie de timp sa se dezvolte.

Rezultatele la nivelul Parteneriat pentru arte vor putea fi obiectiv analizate abia la finalul anului 2015, cand trec cateva valuri de alocare a bugetelor de marketing si CSR. Rezultatele la nivelul domeniului se vor vedea la o mai mare distanta de aici inainte, pentru ca ceea ce facem acum este sa spargem gheata nu numai pentru noi, dar si pentru altii care vor veni in urma noastra.

Care este echipa care construieste acest serviciu?

Echipa este mica. Lucrez alaturi de colegele mele Ioana Tamas si Raluca Papanicoglu. Venim din zone diferite, dar cu o experienta solida in sectorul cultural ceea ce fundamenteaza o echipa bine informata in materie de evenimente culturale si continut artistic de calitate din mijlocul carora se pot identifica cele mai relevante proiecte pentru companii.

Ce asteptari aveti in primul an de functionare?

Pentru primul an de functionare, ne-am propus pe de o parte sa ne facem cunoscuti, iar pe de alta parte,, sa stabilim cat mai multe intalniri de prezentare a serviciilor pe care le oferim si sa atingem, astfel, un numar cat mai mare de companii care sa ne inteleaga demersul. In felul acesta am deschis primele parteneriate dintre proiectele culturale pe care le reprezentam si companii.

Care au fost primele reactii din partea companiilor carora va adresati?

Reactiile companiilor cu care am interactionat au fost diferite: am fost fie asimilati echipelor proiectelor culturale care ne sunt, in fapt, clienti, fie vazuti ca o agentie de publicitate foarte nisata. Ne place sa ne pastram identitatea si misiunea si sa ne promovam ca birou de management si consultanta in sponsorizare culturala ceea ce, in urma intalnirilor, a fost pe deplin inteles si validat. Iar faptul ca am reusit sa initiem un dialog sustinut cu mai multe companii interesate de serviciile Parteneriat pentru arte ne da incredere sa continuam ceea ce am inceput.

Este mediul de business romanesc pregatit sa recepteze cum se cuvine un stfel de serviciu?

Este inca prematur sa apreciem acest lucru. Propunem un serviciu nou in Romania si suntem constienti ca atat zona artistica, cat si mediul de business au nevoie de o investitie initiala din partea noastra pentru a intelege exact cum ne pozitionam si cum sa ne    bugeteze. E mult de construit. Dar insesi proiectele cu care colaboram au deschis, in anumite privinte, drumul pentru noi ceea ce permite dejao penetrare mai rapida a acestui serviciu in mediul de business.

In fine, suntem optimisti ca sponsorizarea, cu precadere cea culturala, va castiga, in scurt timp, credit in fata altor instrumente de promovare si comunicare. Este unul dintre cele mai mai complexe si mai flexibile mecanisme prin care o companie se poate diferentia pe piata, permitandu-i extinderea spre noi segmente de piata greu accesibile prin instrumentele clasice de marketing si PR.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone